مرکز زیبایی بلومون

جزئیات مقاله

امواج رادیویی و روش های درمانی

امواج رادیویی و روش های درمانی

 اصولاً امواج رادیو فرکوئنسی ( Radiofrequenvcy waves ) چه امواجی هستند ؟
به زبان ساده این امواج طیفی از امواج الکترومغناطیس میباشند که برای عملکرد نیاز به گیرنده و فرستنده دارند( مثل امواج رادیو). وقتی این امواج در بافت پوست رد و بدل شوند تولید گرما میکنند که از این اثر در جوانسازی پوست استفاده میشود.

 پدیده پیری پوست چگونه اتفاق میافتد ؟
قسمت میانی پوست که درم نام دارد مسوول استحکام و قوام پوست است. این بخش از رشته هایی به نام کلاژن و الاستین تشکیل شده است. با افزایش سن و عوامل دیگری مثل آفتاب و سیگار این رشته ها تغییر شکل میدهند و در پوست کاهش مییابندکه نمود بیرونی آن ایجاد شلی پوست و چین وچروک در آن می باشد.

مکانیسم عمل آر اف فرکشنال(Fractional RF) چیست ؟
این سیستم که گاهی به آن MFR مخفف microneedle fractional RF (آر اف فرکشنال سوزنی) هم میگویند به این صورت عمل میکند که سوزنهای بسیار ظریف وارد پوست میشود که بین آنها امواج رادیویی مبادله میشود این مساله باعث ایجاد گرما در بخش درم پوست میشود که این گرما باعث ایجاد کلاٰٰژن جدید و اتقباض کلاژن های قدیمی میشود. کلمه فرکشنال به معنی بخش و قسمت میباشد به این معنی که فقط بخشهایی از پوست حرارت میبیند و بخش عمده ای در معرض حرارت قرار نمیگیرد. این مساله باعث میشود که عوارض آر اف فرکشنال کمتر شود. آراف فرکشنال یکی ازجدیدترین روش های جوانسازی صورت به شمار میرود.از طرف دیگر اثر آراف فرکشنال در جوانسازی به قدری زیاد استکه میتوان آراف فرکشنال رابهترين روش جوانسازی پوست صورت دانست.

 کاربردهای فراکشنال آر اف چیست ؟
*مهمترین کاربرد فرکشنال آر اف در سفت کردن پوست (Skin Tightening) و درمان شلی پوست (Skin Laxity) است. در واقع آر اف صورت این قابلیت را دارد که یک لیفتینگ صورت بدون جراحی برای پوست ایجاد کند که طبعا در زیبایی صورت بسیار موثر است.این اثر به دو صورت ظاهر میشود یکی چند روز بعد از آر اف و یکی سه تا چهار هفته بعد که اثر دوم چندین سال دوام دارد. لیفت صورت باآر اف به قدری واضح است که میتوان از آن برای بالا بردن ابرو(brow lift) و درمان افتادگی پلک هم استفاده کرد (البته برای این کار لازم است که RF در مناطق خاص انجام شود)

* یکی از کاربردهای مهم میکرونیدل آر اف سفت کردن غب غب و ناحیه فک میباشد. این تاثیر آر اف بر پوست،بخصوص در خانمها بسیار چشمگیر است به طوری که بعد از یک یا دو جلسه واضحاً از سفت شدن غبغب و ناحیه فک ابراز رضایت دارند. ارزش این کار وقتی مشخص میشود که این اثر را با لیزر لیپولیزر مقایسه نماییم. با توجه با اینکه لیزر لیپولیز عمل تهاجمی است و احتمال عوارض نیز وجود دارد، آراف به عنوان یک روش کاملاً غیر تهاجمی و بدون عارضه روش بسیار مناسبی است

* یکی از کاربردهای مهم میکرونیدل آر اف سفت کردن غبغب و ناحیه فک میباشد. این تاثیر آر اف بر پوست،بخصوص در خانمها بسیار چشمگیر است به طوری که بعد از یک یا دو جلسه واضحاً از سفت شدن غبغب و ناحیه فک ابراز رضایت دارند. ارزش این کار وقتی مشخص میشود که این اثر را با لیزر لیپولیزر مقایسه نماییم. با توجه با اینکه لیزر لیپولیز عمل تهاجمی است و احتمال عوارض نیز وجود دارد، آراف به عنوان یک روش کاملاً غیر تهاجمی و بدون عارضه روش بسیار مناسبی است.(عکس)
آر اف برای سفت کردن پوست گردن نیز عالی عمل میکند. با توجه به نازکی پوست گردن میتوان گفت که آراف برای سفت کردن پوست گردن رقیبی ندارد.

*آر اف فرکشنال در درمان چروکهای پوستی اثر بسیار خوبی دارد. این مطلب برای چروکهای دور چشم(زیر چشم) بسیار واضح است. این اثر به حدی است که افرادی که آر اف انجام داده اند فقط بعد از یک ماه از درمان چروکهای دور چشم خود شگفت زده میشوند!

* کاربرد بعدی در درمان ترشح بیش از حد چربی پوست (Excessive Sebum Secretion) و درمان منافذ باز پوستی(Enlarged Pores) است. در یک بررسی فقط کاهش حدود ۸۰-۷۰ درصد ترشح چربی صورت فقط بعد از یک جلسه آر اف مشاهده شده است (منبع). تنگ شدن منافذ پوستی معمولاً نسبی است ولی برای اکثر بیماران قابل قبول است.

* کاربرد دیگر درمان جوش صورت (acne)فعال است.هنگام درمان جوش صورت امکان تشدید موقت آن پس از درمان وجود دارد.نکته جالب این است که خانمهای که بر اثر مشکلات هورمونی در سنین ۴۰-۳۰ سال هنوز جوش صورت دارند وقتی برای جوانسازی صورت آر اف انجام میدهند از کاهش جوشهای صورت بسیار ابراز رضایت میکنند.

* یکی از کاربردها آر اف درمان اسکارهای آکنه(Acne Scar) است(منبع).آر اف به طور خاص در اسکارهای عمقی بسیار موثر است.این کاربرد در ترکیب با لیزر فرکشنال co2 اثر هم افزایی زیادی دارد. حسن RF این است که پس از آن نیاز به مراقبت کمتر بوده و فرد بلافاصله میتواند سر کار برود. درمان پوستهای سبزه با آر اف برخلاف لیزر مشکلی ایجاد نمیکند.